Ervaringsverhaal Communicatiewetenschap
carmenquint • 21 november 2018

Oud-student Carmen Quint
Iedereen die me goed kent, weet hoe moeilijk ik het soms vind om keuzes te maken. Hoe anders was dat met mijn studiekeuze. In de vijfde klas was ik bij een voorlichting over de studie Communicatiewetenschap aanwezig, en ik was direct verkocht. Colleges over de sociale media? Check! Persoonlijk contact met docenten? Check! Onderzoeken wat kijkers van Gossip Girl vinden? Dubbelcheck! Drie jaar later ben ik nog steeds hartstikke blij dat ik voor deze opleiding gekozen heb. Communicatiewetenschap is namelijk dé studie als je geïnteresseerd bent in de (werking van de) media. Je leert met een brede en vooral kritische blik te kijken naar de media in de samenleving en hoe deze invloed hebben op mediagebruikers.
Wat ik heel tof vind aan deze studie is dat er vanuit verschillende aspecten naar communicatie gekeken wordt: niet enkel vanuit een marketing of journalistiek perspectief, maar ook vanuit een sociologische en psychologische invalshoek. Dit verbreedt je blik tijdens het uitvoeren van onderzoek. Daarnaast is het een fijn gegeven dat de studie je ruimte biedt om praktijkervaring op te doen. Tijdens de verplichte stage kom je er pas echt achter hoeveel baanmogelijkheden er eigenlijk allemaal zijn als communicatiewetenschapper. En daarbij is er ook nog genoeg ruimte om andere dingen naast je studie te doen, als je net zoals ik niet stil kan zitten. Commissiewerk, schrijven voor het studieblad Freem of een Honours programma volgen: het kan allemaal!
Nu ik aan het eind van mijn derde bachelor jaar zit, kan ik zeggen dat deze opleiding mij vooral heeft gevormd tot een kritisch mens. Ik kijk niet alleen kritischer naar de wijze waarop onderzoeken zijn uitgevoerd, maar pas dit ook toe op nieuwsberichten. Hierbij let ik nu vooral meer op de manier waarop de tekst geschreven is. Wijzen bepaalde woorden op de mening van de journalist? Wat voor foto is aan het artikel toegevoegd? Oftewel: op welke wijze is het nieuwsbericht “geframed”? In deze tijd waarin we elke dag overspoeld worden met informatie is het van belang om kritisch te blijven kijken naar de manier waarop berichten worden vormgegeven. Zo bevatten de mediaberichten die de meeste aandacht vragen door grote foto’s en spannende titels, niet altijd de meest objectieve berichtgeving. Door hierop te letten, kun je het kaf van het koren scheiden.
De opleiding Communicatiewetenschap is niet altijd een fluitje van een cent: in het begin van het eerste jaar vond ik het lastig om me door de (vooral Engelstalige) literatuur heen te worstelen. Ook moest ik nog even wennen aan de vele vrijheid en zelfstandigheid. Dat klinkt heel relaxed (en dat is het ook!), maar dat betekent wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor het lezen van de verplichte literatuur voor de examens. Maar gelukkig wen je hier aan en word je steeds beter in het voorbereiden van de tentamens.
Iedereen die me goed kent, weet hoe moeilijk ik het soms vind om keuzes te maken. Hoe anders was dat met mijn studiekeuze. In de vijfde klas was ik bij een voorlichting over de studie Communicatiewetenschap aanwezig, en ik was direct verkocht. Colleges over de sociale media? Check! Persoonlijk contact met docenten? Check! Onderzoeken wat kijkers van Gossip Girl vinden? Dubbelcheck! Drie jaar later ben ik nog steeds hartstikke blij dat ik voor deze opleiding gekozen heb. Communicatiewetenschap is namelijk dé studie als je geïnteresseerd bent in de (werking van de) media. Je leert met een brede en vooral kritische blik te kijken naar de media in de samenleving en hoe deze invloed hebben op mediagebruikers.
Wat ik heel tof vind aan deze studie is dat er vanuit verschillende aspecten naar communicatie gekeken wordt: niet enkel vanuit een marketing of journalistiek perspectief, maar ook vanuit een sociologische en psychologische invalshoek. Dit verbreedt je blik tijdens het uitvoeren van onderzoek. Daarnaast is het een fijn gegeven dat de studie je ruimte biedt om praktijkervaring op te doen. Tijdens de verplichte stage kom je er pas echt achter hoeveel baanmogelijkheden er eigenlijk allemaal zijn als communicatiewetenschapper. En daarbij is er ook nog genoeg ruimte om andere dingen naast je studie te doen, als je net zoals ik niet stil kan zitten. Commissiewerk, schrijven voor het studieblad Freem of een Honours programma volgen: het kan allemaal!
Nu ik aan het eind van mijn derde bachelor jaar zit, kan ik zeggen dat deze opleiding mij vooral heeft gevormd tot een kritisch mens. Ik kijk niet alleen kritischer naar de wijze waarop onderzoeken zijn uitgevoerd, maar pas dit ook toe op nieuwsberichten. Hierbij let ik nu vooral meer op de manier waarop de tekst geschreven is. Wijzen bepaalde woorden op de mening van de journalist? Wat voor foto is aan het artikel toegevoegd? Oftewel: op welke wijze is het nieuwsbericht “geframed”? In deze tijd waarin we elke dag overspoeld worden met informatie is het van belang om kritisch te blijven kijken naar de manier waarop berichten worden vormgegeven. Zo bevatten de mediaberichten die de meeste aandacht vragen door grote foto’s en spannende titels, niet altijd de meest objectieve berichtgeving. Door hierop te letten, kun je het kaf van het koren scheiden.
De opleiding Communicatiewetenschap is niet altijd een fluitje van een cent: in het begin van het eerste jaar vond ik het lastig om me door de (vooral Engelstalige) literatuur heen te worstelen. Ook moest ik nog even wennen aan de vele vrijheid en zelfstandigheid. Dat klinkt heel relaxed (en dat is het ook!), maar dat betekent wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor het lezen van de verplichte literatuur voor de examens. Maar gelukkig wen je hier aan en word je steeds beter in het voorbereiden van de tentamens.
Tijdens je studieperiode heb je er vast en zeker al eens van gehoord: een stage of minor in het buitenland volgen. Hoewel het wellicht heel eng kan lijken, ga ervoor als dat kan! Het is namelijk een fantastische ervaring. Je moet er wel het een en ander voor regelen. In deze blog lees je meer over de voorbereidingen van een buitenlandse stage of minor.
Soms heb je van die dagen dat er allerlei last minute taken langs je oren vliegen. Het kan dan zomaar gebeuren dat je hoofd helemaal vol raakt van al dat takengeweld. Hoe kun je er voor zorgen dat je toch productief blijft? Hier zijn vijf tools waar ik bij zweer om weer even rust in je hoofd te krijgen om je to do lijstje op orde te krijgen.
Slimmer werken, dat willen we allemaal wel. Dat dacht Rick Pastoor, binnenbaas van Blendle, ook. In dit boek beschrijft hij zijn persoonlijke aanpak waarmee hij rust en richting aanbrengt in zijn werkweek. En die aanpak is nog verrassend praktisch ook. Waar het op neerkomt? Door je mailbox, takenlijst en agenda slimmer te gebruiken heb jij meer ruimte in je hoofd om al je levensdromen uit te voeren. Is het echt zo simpel? Lees hieronder mijn recensie.

8 juni 2020 – De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en FNV Young & United lanceren vandaag een online raadpleging onder alle studenten over de toekomst van het leenstelsel. In de raadpleging wordt studenten gevraagd wat zij als alternatief systeem van studiefinanciering willen. De bonden roepen alle studenten op om hun mening te geven. Op de Dag van het Alternatief (26 juni a.s.) zullen de uitkomsten gepresenteerd worden aan de politiek. Vorig jaar al werd duidelijk dat een meerderheid van de Tweede Kamer het huidige leenstelsel niet meer steunt. De vraag is echter hoe het alternatief eruit komt te zien. Bas van Weegberg, voorzitter FNV Young & United: “Tot nu toe wordt alleen maar óver studenten gesproken. Met deze raadpleging geven wij studenten de kans om te vertellen wat zij zelf een goed alternatief voor het leenstelsel vinden.” Om studenten optimaal inspraak te geven, wordt bij vrijwel alle stellingen informatie aangeboden om tot een weloverwogen besluit te kunnen komen, bijvoorbeeld hoeveel studenten daadwerkelijk lenen, hoeveel een kamer kost en wat voor veranderingen merkbaar zijn sinds de invoering van het leenstelsel. De kern van de raadpleging bestaat uit 21 dilemma’s, je antwoorden hierop wijzen ze in de richting van een oplossing voor het leenstelsel. Studenten worden bevraagd op thema’s als schuld, welzijn, functie van onderwijs, toekomst en zelfstandigheid. Het platform is vormgegeven in samenwerking met KiesKompas, die haar software voor de raadpleging ter beschikking stelt. Met hen, meerdere hoogleraren en een panel van studenten is een zorgvuldige controle uitgevoerd om de neutraliteit van de raadpleging te waarborgen, zodat studenten daadwerkelijk zelf richting kunnen bepalen. Na het invullen van de stellingen krijgen deelnemers de kans om aan te geven wat voor hen de randvoorwaarden zijn van een nieuw studiefinancieringssysteem. De bonden roepen studenten op om massaal gebruik te maken van de mogelijkheid om input te geven. Alex Tess Rutten, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb): “Of je nu vóór of tegen het leenstelsel bent, zorg dat je je uitspreekt. Ook als je niet het gevoel hebt dat je al voldoende weet over het leenstelsel en de basisbeurs: we hebben ervoor gezorgd dat er veel achtergrondinformatie beschikbaar is op het platform, zodat je je vooraf kunt laten informeren. We zijn op zoek naar een oplossing die draagvlak heeft onder studerend Nederland.” De uitkomst van de raadpleging, inclusief uitwerkingen van mogelijke oplossingsrichtingen, wordt op 26 juni tijdens de Dag van het Alternatief gepresenteerd aan politici van alle politieke partijen. Deze presentatie is ook online te volgen. Meer informatie over de presentatie van de resultaten wordt verstuurd aan alle deelnemers van de raadpleging, en bekend gemaakt via de campagnewebsite, www.nietmijnschuld.nl. #NietMijnSchuld De raadpleging wordt georganiseerd in het kader van de lopende campagne #NietMijnSchuld. Afgelopen maanden hebben tienduizenden studenten zich in deze campagne uitgesproken tegen het leenstelsel. Zo’n 36.000 studenten tekenden de petitie van #NietMijnSchuld die oproept tot afschaffing van het leenstelsel. Via deze raadpleging vragen de LSVb en FNV Young & United studenten wat studenten wél willen. De raadpleging is in te vullen via raadpleging.nietmijnschuld.nl. Op de pagina van de raadpleging is ook een verantwoording te vinden van de gehanteerde methodiek en de gepresenteerde cijfers.