Bereik ook jouw doelgroep bij veranderend mediagedrag
carmenquint • 18 september 2015
Verslag eerste zomercollege

‘‘Wie zijn jouw zeven Harry Potter fans en wat voor bijzonders ga ik daarvoor doen?’’ Dat is de kernvraag waarmee Marco Derksen, eigenaar Marketingfacts en oprichter/partner van Upstream, dinsdag 15 september om 19:30 de Zomercolleges van de Communicatiekring in de Lindenberg aftrapte. In anderhalf uur verwoordde hij het veranderende mediagedrag van mensen en hoe je daar door middel van drie tips als communicatieadviseur mee om kan gaan. Want laat dat nou net behoorlijk lastig zijn. Door: Carmen Quint
#1 Verhoog je vindbaarheid, zichtbaarheid en relevantie
Een mens wordt op een dag overspoeld met informatie. Door al deze korte en snelle nieuwsberichten, kunnen de hersenen de verwerking hiervan niet meer aan en ontstaat er een cognitieve informatie overload. Wat gaan mensen hierdoor doen? Filteren. Dit betekent voor de marketing en communicatie een verschuiving van push naar pull. Zorgen voor relevante content die de consument aanspreekt, is dan ook een pre. Daarnaast blijft het de moeite waard om de vindbaarheid als de zichtbaarheid van een bedrijf te verhogen: mensen zoeken namelijk steeds meer via zoekmachines. Staat jouw bedrijf niet hoog bovenaan? Dan kun je het sowieso vergeten.
#2 Plek relevante content
Maar op welke plek plaats je nu die relevante content? Het is als bedrijf van belang om er allereerst voor te zorgen om een site te bouwen die ook mobiel goed te bereiken is. Zeker nu de samenleving steeds meer groeit richting een nieuwe collectieve netwerksamenleving waarin online en offline één wereld worden. Daarnaast is het een goed idee om te luisteren naar de klant en de dialoog te starten. Op deze manier betrek je niet alleen klanten bij je bedrijf of product, maar ontstaat er ook inzicht hierover. Tip: relevante kanalen, onderwerpen en personen kunnen ook deels achterhaald worden door social media monitoring tool Coosto.
#3 Werk aan trusted relationships
In 2007 werden de zeven grootste Harry Potter fans bijeen gezocht en aan hen informatie inclusief details verstrekt over de opening van het kasteel Zweinstein. Deze zeven fans bereikten met hun berichtgeving in een week meer dan 350 miljoen mensen over de hele wereld. Dit voorbeeld laat zien dat trusted relationships van zeer groot belang kan zijn voor een bedrijf. Daarbij wordt social media steeds functioneler: mensen zetten veel minder over zichzelf online. Dit gebeurt niet alleen vanwege privacy maar ook omdat het nieuwe van social media af is (de piek bevond zich in 2012). Mensen voelen zich fijner in gesloten netwerken, zoals Whatsapp en Snapchat. Voor bedrijven wordt het een uitdaging om toch mensen te bereiken. Maak dus gebruik van je netwerk en breid het uit. Hoe vind je anders immers een weg om je bedrijf te promoten in deze gesloten netwerken?
Extra tip: De positionering moet naar de klanten toe kloppen, maar vooral ook steeds meer overeenstemmen met de binnenkant van de organisatie. Immers, als eigen werknemers al niet geloven in de positionering van het bedrijf, dan kunnen zij dit ook niet overbrengen.
#1 Verhoog je vindbaarheid, zichtbaarheid en relevantie
Een mens wordt op een dag overspoeld met informatie. Door al deze korte en snelle nieuwsberichten, kunnen de hersenen de verwerking hiervan niet meer aan en ontstaat er een cognitieve informatie overload. Wat gaan mensen hierdoor doen? Filteren. Dit betekent voor de marketing en communicatie een verschuiving van push naar pull. Zorgen voor relevante content die de consument aanspreekt, is dan ook een pre. Daarnaast blijft het de moeite waard om de vindbaarheid als de zichtbaarheid van een bedrijf te verhogen: mensen zoeken namelijk steeds meer via zoekmachines. Staat jouw bedrijf niet hoog bovenaan? Dan kun je het sowieso vergeten.
#2 Plek relevante content
Maar op welke plek plaats je nu die relevante content? Het is als bedrijf van belang om er allereerst voor te zorgen om een site te bouwen die ook mobiel goed te bereiken is. Zeker nu de samenleving steeds meer groeit richting een nieuwe collectieve netwerksamenleving waarin online en offline één wereld worden. Daarnaast is het een goed idee om te luisteren naar de klant en de dialoog te starten. Op deze manier betrek je niet alleen klanten bij je bedrijf of product, maar ontstaat er ook inzicht hierover. Tip: relevante kanalen, onderwerpen en personen kunnen ook deels achterhaald worden door social media monitoring tool Coosto.
#3 Werk aan trusted relationships
In 2007 werden de zeven grootste Harry Potter fans bijeen gezocht en aan hen informatie inclusief details verstrekt over de opening van het kasteel Zweinstein. Deze zeven fans bereikten met hun berichtgeving in een week meer dan 350 miljoen mensen over de hele wereld. Dit voorbeeld laat zien dat trusted relationships van zeer groot belang kan zijn voor een bedrijf. Daarbij wordt social media steeds functioneler: mensen zetten veel minder over zichzelf online. Dit gebeurt niet alleen vanwege privacy maar ook omdat het nieuwe van social media af is (de piek bevond zich in 2012). Mensen voelen zich fijner in gesloten netwerken, zoals Whatsapp en Snapchat. Voor bedrijven wordt het een uitdaging om toch mensen te bereiken. Maak dus gebruik van je netwerk en breid het uit. Hoe vind je anders immers een weg om je bedrijf te promoten in deze gesloten netwerken?
Extra tip: De positionering moet naar de klanten toe kloppen, maar vooral ook steeds meer overeenstemmen met de binnenkant van de organisatie. Immers, als eigen werknemers al niet geloven in de positionering van het bedrijf, dan kunnen zij dit ook niet overbrengen.
Tijdens je studieperiode heb je er vast en zeker al eens van gehoord: een stage of minor in het buitenland volgen. Hoewel het wellicht heel eng kan lijken, ga ervoor als dat kan! Het is namelijk een fantastische ervaring. Je moet er wel het een en ander voor regelen. In deze blog lees je meer over de voorbereidingen van een buitenlandse stage of minor.
Soms heb je van die dagen dat er allerlei last minute taken langs je oren vliegen. Het kan dan zomaar gebeuren dat je hoofd helemaal vol raakt van al dat takengeweld. Hoe kun je er voor zorgen dat je toch productief blijft? Hier zijn vijf tools waar ik bij zweer om weer even rust in je hoofd te krijgen om je to do lijstje op orde te krijgen.
Slimmer werken, dat willen we allemaal wel. Dat dacht Rick Pastoor, binnenbaas van Blendle, ook. In dit boek beschrijft hij zijn persoonlijke aanpak waarmee hij rust en richting aanbrengt in zijn werkweek. En die aanpak is nog verrassend praktisch ook. Waar het op neerkomt? Door je mailbox, takenlijst en agenda slimmer te gebruiken heb jij meer ruimte in je hoofd om al je levensdromen uit te voeren. Is het echt zo simpel? Lees hieronder mijn recensie.

8 juni 2020 – De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en FNV Young & United lanceren vandaag een online raadpleging onder alle studenten over de toekomst van het leenstelsel. In de raadpleging wordt studenten gevraagd wat zij als alternatief systeem van studiefinanciering willen. De bonden roepen alle studenten op om hun mening te geven. Op de Dag van het Alternatief (26 juni a.s.) zullen de uitkomsten gepresenteerd worden aan de politiek. Vorig jaar al werd duidelijk dat een meerderheid van de Tweede Kamer het huidige leenstelsel niet meer steunt. De vraag is echter hoe het alternatief eruit komt te zien. Bas van Weegberg, voorzitter FNV Young & United: “Tot nu toe wordt alleen maar óver studenten gesproken. Met deze raadpleging geven wij studenten de kans om te vertellen wat zij zelf een goed alternatief voor het leenstelsel vinden.” Om studenten optimaal inspraak te geven, wordt bij vrijwel alle stellingen informatie aangeboden om tot een weloverwogen besluit te kunnen komen, bijvoorbeeld hoeveel studenten daadwerkelijk lenen, hoeveel een kamer kost en wat voor veranderingen merkbaar zijn sinds de invoering van het leenstelsel. De kern van de raadpleging bestaat uit 21 dilemma’s, je antwoorden hierop wijzen ze in de richting van een oplossing voor het leenstelsel. Studenten worden bevraagd op thema’s als schuld, welzijn, functie van onderwijs, toekomst en zelfstandigheid. Het platform is vormgegeven in samenwerking met KiesKompas, die haar software voor de raadpleging ter beschikking stelt. Met hen, meerdere hoogleraren en een panel van studenten is een zorgvuldige controle uitgevoerd om de neutraliteit van de raadpleging te waarborgen, zodat studenten daadwerkelijk zelf richting kunnen bepalen. Na het invullen van de stellingen krijgen deelnemers de kans om aan te geven wat voor hen de randvoorwaarden zijn van een nieuw studiefinancieringssysteem. De bonden roepen studenten op om massaal gebruik te maken van de mogelijkheid om input te geven. Alex Tess Rutten, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb): “Of je nu vóór of tegen het leenstelsel bent, zorg dat je je uitspreekt. Ook als je niet het gevoel hebt dat je al voldoende weet over het leenstelsel en de basisbeurs: we hebben ervoor gezorgd dat er veel achtergrondinformatie beschikbaar is op het platform, zodat je je vooraf kunt laten informeren. We zijn op zoek naar een oplossing die draagvlak heeft onder studerend Nederland.” De uitkomst van de raadpleging, inclusief uitwerkingen van mogelijke oplossingsrichtingen, wordt op 26 juni tijdens de Dag van het Alternatief gepresenteerd aan politici van alle politieke partijen. Deze presentatie is ook online te volgen. Meer informatie over de presentatie van de resultaten wordt verstuurd aan alle deelnemers van de raadpleging, en bekend gemaakt via de campagnewebsite, www.nietmijnschuld.nl. #NietMijnSchuld De raadpleging wordt georganiseerd in het kader van de lopende campagne #NietMijnSchuld. Afgelopen maanden hebben tienduizenden studenten zich in deze campagne uitgesproken tegen het leenstelsel. Zo’n 36.000 studenten tekenden de petitie van #NietMijnSchuld die oproept tot afschaffing van het leenstelsel. Via deze raadpleging vragen de LSVb en FNV Young & United studenten wat studenten wél willen. De raadpleging is in te vullen via raadpleging.nietmijnschuld.nl. Op de pagina van de raadpleging is ook een verantwoording te vinden van de gehanteerde methodiek en de gepresenteerde cijfers.