BLOG

Het overwinnen van faalangst
door carmenquint 25 feb., 2022
Eerste hulp bij faalangst! Tips om je faalangst te overwinnen, lees je hier.
Vrouw staat blij voor de Vrije Universiteit van Brussel
door carmenquint 24 nov., 2021
Tijdens je studieperiode heb je er vast en zeker al eens van gehoord: een stage of minor in het buitenland volgen. Hoewel het wellicht heel eng kan lijken, ga ervoor als dat kan! Het is namelijk een fantastische ervaring. Je moet er wel het een en ander voor regelen. In deze blog lees je meer over de voorbereidingen van een buitenlandse stage of minor.
Man die verward naar zijn handleiding kijkt.
door carmenquint 09 okt., 2021
Netwerken. You love it or you hate it. Echter is het helemaal niet zo eng. Lees hier hoe jij een ster wordt in netwerken.
Vrouw vraagt zich af hoe ze productiever wordt
door carmenquint 15 sep., 2021
Soms heb je van die dagen dat er allerlei last minute taken langs je oren vliegen. Het kan dan zomaar gebeuren dat je hoofd helemaal vol raakt van al dat takengeweld. Hoe kun je er voor zorgen dat je toch productief blijft? Hier zijn vijf tools waar ik bij zweer om weer even rust in je hoofd te krijgen om je to do lijstje op orde te krijgen.
Boek GRIP Rick Pastoor
door carmenquint 24 mei, 2021
Slimmer werken, dat willen we allemaal wel. Dat dacht Rick Pastoor, binnenbaas van Blendle, ook. In dit boek beschrijft hij zijn persoonlijke aanpak waarmee hij rust en richting aanbrengt in zijn werkweek. En die aanpak is nog verrassend praktisch ook. Waar het op neerkomt? Door je mailbox, takenlijst en agenda slimmer te gebruiken heb jij meer ruimte in je hoofd om al je levensdromen uit te voeren. Is het echt zo simpel? Lees hieronder mijn recensie.
structuurjunkie planner
door carmenquint 19 mei, 2020
Je wilt zoveel doen, maar hebt nergens écht tijd voor. Je voelt je onrustig en gehaast omdat 's avonds je takenlijstje nog niet af is. Ik besloot er gelijk wat aan te doen en schafte de plantraining met gratis planner van Structuurjunkie aan.
meisje zit op bed met mok in de hand
door carmenquint 08 mei, 2020
Door corona zitten we al een tijd thuis. Ik gebruikte deze tijd om meer te reflecteren op hoe ik in elkaar zit. Dit zijn de vijf dingen die ik heb geleerd over mijzelf.
meisje die krant leest op zoek naar vacatures
door carmenquint 28 apr., 2020
Een sollicitatiegesprek scoren is nog niet zo makkelijk. Nu ik zelf als verse starter de arbeidsmarkt op kom tijdens deze coronacrisis, merk ik hoe belangrijk het is jezelf te laten zien. Daarom vandaag tips die helpen om dat ene sollicitatiegesprek te scoren.
door carmenquint 07 apr., 2020
Ik herinner mijn eerste vergadering nog. Ik was net benoemd tot voorzitter van Studentenvakbond AKKU. Ik zat met mijn nieuwe bestuur in een café om alle agendapunten door te nemen. Het was een zeer gezellige middag maar een hoop agendapunten waren verschoven naar de volgende vergadering. We waren er simpelweg niet aan toegekomen. In de laatste jaren heb ik een boel geleerd over efficiënt vergaderen en ik deel graag mijn tips met je. In deze blogpost ga ik in op wat er vóór de vergadering al moet gebeuren om deze efficiënt te laten verlopen. Maak gebruik van agendapunten Gebruik maken van een agenda klinkt voor sommigen wellicht als verloren tijd. Maar het geeft de structuur die ervoor zorgt dat je vergadering niet uit de bocht schiet. Stel een notulist aan (of doe het zelf!) en laat collega’s hun agendapunten de avond voor de vergadering doorsturen naar deze persoon. Let op: alleen het onderwerp dat zij willen bespreken insturen, voldoet niet. Hier moet ook een samenvatting aan worden toegevoegd. Deze mag (moet zelfs) kort zijn. Twee à drie zinnen zijn prima. Laat je collega’s ook nadenken of het onderwerp als informerend, opiniërend of besluitvormend moet worden ingebracht. • Informerende agendapunten zijn punten waarvan een collega graag de rest van de vergadering op de hoogte stellen van een bepaalde zaak. • Opiniërende agendapunten zijn punten die discussie vereisen. Voor deze punten is de mening van anderen vereist. Deze punten zijn discussiepunten. • Als er knopen moeten worden doorgehakt, gebruik je besluitvormende agendapunten. Deze moeten nú of z.s.m. besloten worden. Vaak is hier een opiniërend agendapunt in een eerdere vergadering aan vooraf gegaan. Opstellen van een agenda Stel de agenda (als notulist) op. Er zijn een aantal zaken waar hierbij op gelet moeten worden: het ordenen van de agendapunten en het format. Orden de agendapunten De notulist sprokkelt alle agendapunten bijeen en geeft bij elk agendapunt aan hoe lang dit agendapunt aan bod mag komen tijdens de vergadering. Houd hierbij rekening met de verschillende soorten agendapunten. Informerende agendapunten hoeven vaak niet zoveel tijd te kosten. Echter bij opiniërende en besluitvormende agendapunten worden meerdere meningen meegenomen om tot een goede discussie of besluitvorming te komen. Deze punten hebben hierdoor vaak meer tijd nodig voordat dit punt afgerond kan worden. Er kan gekozen worden om de agenda in te delen van urgent naar minder urgent. Dit betekent dat eerst alle besluitvormende agendapunten besproken worden voordat de opiniërende en informerende agendapunten aan bod komen. Echter kan de agenda ook worden ingedeeld per thema. Wat het beste werkt, verschilt per organisatie. Let er wel op dat aan het eind van de vergadering mensen vaker minder aandacht hebben. Sluit dan ook je agenda niet af met de meest belangrijke, besluitvormende agendapunten. Verwerk de agendapunten in een format Werk met een format en houd dat aan. Dat maakt het overzichtelijk. Maak meteen bovenaan de pagina duidelijk om welke vergadering het gaat, wanneer en waar deze plaats vindt en wie er deel uitmaken van de vergadering. Mochten collega’s al weten dat zij afwezig zijn, kan dit al genoteerd worden.
door carmenquint 02 apr., 2020
Maak een to-do lijst Elke zondagavond maak ik een to-do lijst voor komende week. Ik deel deze per dag op in werk (voor mij zijn dat nu sollicitaties), overige klusjes en persoonlijk. Ik prioriteer hierin welke taken heel belangrijk zijn en plaats die bovenaan in die lijstjes. Stel: ik heb een deadline en ik moet daar drie aparte documenten voor aanleveren, dan zet ik die drie documenten apart erin. Ook let ik erop dat ik kleine taakjes in mijn to-do lijst zet: boodschappen doen of een mail schrijven gaan ook erop. Wat is écht belangrijk? Time management gaat niet om alles zo snel mogelijk gedaan krijgen maar de taken belangrijk en urgent zijn eerst uitvoeren. Bedenk eens: wat moet er nú gebeuren? Of wat kan tot morgen (of later blijven) liggen? Ik begin de dag met belangrijke en urgente taken: die moeten als eerste af en daar reserveer ik de meeste tijd voor. Probeer de grote taken ook in stukken te zien die je één voor één kan afwerken (zo zou je ze ook al moeten hebben opgeschreven in je to-do lijst). Negeer die mails en werk door Probeer ook niet telkens op alle mails die binnenkomen te reageren: bouw één of twee vaste momenten in op een dag waarin je op (geen urgente) mails antwoord geeft. Als je telkens je mail gaat checken, gaat dit ten koste van je focus op andere, meestal belangrijkere dingen. Als het kan, zet die mail notificaties dan uit. Of krijg alleen meldingen van je prioriteit inbox. Energiedip Kijk ook eens kritisch naar jezelf. Wanneer heb je veel energie en voel je je het fitst? Ik werk echt het best in de ochtenden (09:00 uur is voor mij de perfecte tijd om te beginnen) en na het avondeten (zo rond zevenen). Dus dan werk ik tijdens die dagdelen aan een deadline. Tussen 13:00 en 15:00 uur heb ik altijd een moeheidsdip. Voor mij is die tijdspanne dus perfect om mijn kamer op te ruimen, mails te versturen of even door Instagram te scrollen (busted!). Beloon jezelf ook Voor nog wat extra motivatie: trek wat aan waar jij je goed in voelt. Voor mij is dat bijvoorbeeld een lange bloemenjurk💃 En vergeet ook niet: als je heel hard gewerkt hebt, mag je ook zeker belonen mer een avondje netflixen, eens uitslapen of lekker lunchen overdag.
Ik wil meer lezen!
Share by: